"Invata pe copil calea pe care trebuie sa o urmeze…"
Versetul zilei
Newsletter
Gândul zilei
Flag Counter

Psalmul 36-9 - imagineIonel Morariu, Biserica Penticostală Poarta Cerului – Timișoara

Descarca aici:Isus, izvorul si sursa adolescentului

  • RESURSE:
  1. Cuvântul(Psalmul 119: 9-11 „Cum îşi va ţine tânărul curată cărarea? Îndreptându-se după cuvântul Tău. Te caut din toată inima mea; nu mă lăsa să mă abat de la poruncile Tale. Strâng cuvântul Tău în inima mea, ca să nu păcătuiesc împotriva Ta!”)Biblia
  • Cum poți determina pe adolescent să considere Cuvântul o resursă?

– fiind practic în abordarea Cuvântului – oferă-i adolescentului răspunsuri practice din Cuvânt la întrebările fundamentale ale lui (oferă-i o soluție pertinentă la preocupările lui ideologice).

– găsește criza din viața adolescentului și oferă-i soluția din Cuvânt – fiecare adolescent are o criză a vârstei lui; empatizează cu el și oferă-i soluția corectă prin Cuvânt – va ajunge să-l iubească.

– provoacă-l pe adolescent la „smart rebellion” (rebeliune deșteaptă) – dacă tot vrea să fie împotrivă, să o facă într-un mod smart (împotriva cui merită, nu împotriva celor ce îi vor binele).

– propune-i targete periodice și actualizate din Cuvânt. Exemplu: Ce ar fi făcut Daniel dacă era coleg de clasă cu tine, iar diriginta l-ar fi obligat să meargă la banchetul de final de an, altfel îi îl lasă corigent la…? (în felul acesta obișnuiești adolescentul să interogheze Biblia la provocările actuale ale vieții lui).

  1. Modele de urmat

  • Oferă adolescentului modele de urmat din Biblie

– Lois și Eunice – Timotei (2 Timotei 1: 5, Fapte 16: 1-3, 2 Timotei 3: 14-15)

– Iosua – copiii lui (Iosua 1: 8, Iosua 24: 15b)

  • Oferă adolescentului modele actuale de creștini autentici:

– creștini contemporani nouă care au biruit diferitele ispite sau încercări ale vieții.

– exemplul personal (dacă ai o experiență relevantă pentru adolescent)

– fi mentorul adolescenților tăi.

 

  1. Relația părinți – învățători
  • Relația aceasta trebuie să fie una de echipă; învățătorul trebuie să colaboreze cu părinții adolescentului pentru a le oferi acestora cele mai bune soluții în vederea construirii unui caracter frumos și puternic.

– pentru aceasta, ține strânsă legătura cu părinții (organizează inclusiv întâlniri periodice cu ei).

– dacă ai posibilitatea, fă vizite acasă la adolescenți (nu ca un supervisor, ci ca un prieten al lor, altfel adolescenții te simt)

  • Nu totdeauna se întâmplă cazul fericit în relație cu părinții (părinții, ori sunt indiferenți, ori înțeleg într-un mod greșit relația cu învățătorii, ori nu sunt creștini).

Exemplu:

– părinții sunt mulțumiți că adolescentul lor vine la biserică (de restul nu le mai pasă).

– părinții consideră că din moment ce adolescentul lor merge la Școala Duminicală, responsabilitatea lor de părinte a luat sfârșit – învățătorul prea și responsabilitățile lor.

– părinții se folosesc de învățător ca să ajungă la copiii lor într-un mod indirect (acest aspect poate fi unul pozitiv sau negativ) – „scoți jăratecul din cuptor cu mâna altuia”

  • În cazul acesta mare parte din responsabilitățile părinților revin învățătorilor (grijă mare să nu subminăm imaginea părinților în fața copiilor lor).

 

  1. Acțiuni care pot fi întreprinse cu adolescenții
  • Dă de lucru adolescenților tăi, altfel o va face Diavolul!

– Toate activitățile pe care le organizezi cu adolescenții, trebuie să îmbine Cuvântul cu materializarea lui în teren.

Exemplu:

– Cuvântul și bolnavii – fă o vizită împreună cu ei la un adolescent care este bolnav sau chiar undeva la spital (învață-i ce înseamnă îmbărbătarea)

– Cuvântul și cei în nevoi – organizează o acțiune de ajutorare a cuiva (chiar a unuia dintre ei) (învață-i ce înseamnă a empatiza cu aproapele)

– Cuvântul și rugăciunea – organizează cu ei momente de rugăciune, chiar pe problemele lor specifice (învață-i ca în orice lucru să apeleze la Dumnezeu).

– Cuvântul și timpul liber – organizează cu ei ieșiri în natură (învață-i cum să-și petreacă timpul liber într-un mod nepăcătos).

 

  1. Atitudinea învățătorului în fața adolescențilortineri JESUS
  2. Demnitate – păstrează-ți demnitatea în fața lor; unii învățători, din dorință prea mare de a fi DOAR prietenul lor ajung să fie tratați într-un mod josnic de către adolescenți.
  3. Seriozitate – fi serios în tot ceea ce faci; ai grijă ce le promiți, iar când o faci, ține-te întotdeauna de promisiune.
  4. Empatie – empatizează în mod sincer cu ei – altfel adolescenții simt că ești ipocrit.
  5. Profesionalism – vino pregătit în fața lor (inclusiv pe domeniile conexe slujbei tale de învățător)

Exemplu:dacă la clasă ai de pregătit Distrugerea Sodomei și Gomorei, interesează-te puțin despre Marea Moartă, fântânile de smoală din zonă etc.

5.Sinceritate – nu ești multi-lateral-dezvoltat, așa că ai și tu slăbiciuni și neajunsuri.

– Care sunt permise, lasă-le să fie cunoscute de către adolescent.

– Astfel vede că are în față un om, supus acelorași slăbiciuni ca și el – se va atașa mai mult de tine.

– Uneori poți chiar să le ceri să te susțină pe tine în rugăciune pentru o cauză a ta.

 

  • BENEFICII (ale celor care rămân în Cristos)
  • La capitolul beneficii, putem include și pe cele de la secțiunea anterioară (Atitudinea învățătorului în fața adolescenților).
  • Pe lângă acestea, mai amintim:

1.Creșterea spirituală

– cei care rămân în Cristos se dezvoltă permanent înaintea lui Dumnezeu (astfel ajungi să cunoști mult mai bine voia lui Dumnezeu și implicit să te ferești mult mai bine de păcat)

– cei care rămân în Cristos ajung la o relație mult mai apropiată cu El și implicit mult mai multă autoritate în slujire.

  1. Biruință în ispită, în încercări și asupra păcatului

– ispita nu este păcat, vine de la Diavolul și are ca scop căderea noastră din credință – Iacov 1: 13-15.

– încercarea vine din partea lui Dumnezeu și are ca scop întărirea credinței noastre – 1 Petru 1: 5-7

– păcatul este ratarea țintei, iar Dumnezeu ne poruncește să-l stăpânim (cu sensul de a-l birui) – Geneza 4: 7

  1. Puterea de a spune NU

– un adolescent se va împotrivi provocărilor păcătoase dacă:

– va avea un mediu plăcut care să-l accepte și să-l înțeleagă (familie, prieteni, mentor)

– va analiza cu mintea lui ceea ce este bine sau rău (pentru aceasta trebuie sădit Cuvântul în inima lui, ca să aibă resurse sănătoase pentru a birui – altfel, gunoi bagi, gunoi scoți).

– va fi învățat să facă față presiunii anturajului – mulți adolescenți păcătuiesc pentru că au fost „grăbiți” spre păcat (în condiții normale ar condamna și ei asemenea fapte). Pentru aceasta învățați-i să facă simulări (să-și imagineze la rece diferitele situații în care ar păcătui, ce soluții biblice ar adopta; apoi să țină minte soluțiile, iar în focul luptei să acționeze conform celor învățate).

 

4.Aduc alți oameni la Cristos

– viața ta, trăită la vedere, după standardele divine este ea însăși o evanghelizare pentru cei din jurul tău.

– învățătura ta trebuie să fie centrată pe Cristos; astfel devii roditor pentru El, adolescenții auzind cuvintele care le pot da viață (uneori rezultatele nu sunt imediate).

 

  • Cărți sugerate pentru lectură:
  1. Josh McDowell & Bob Hostetler, Manual de consiliere a tinerilor, trad. Claudiu Vereș, Cluj-Napoca, editura Noua Speranță, 1999.
  2. John Trent, Rick Osborne, Kurt Bruner, Creșterea spirituală a copiilor, Timișoara, editura Noua Speranță, 2005.
  3. Josh McDowell & Bob Hostetler, Nu-ți lăsa creierul la intrare, trad. Voicu Bojan, Cluj-Napoca, editura Aqua Forte, 1998.
  4. Doug Fields, Lucrarea cu tinerii scopuri și temelie, trad. Octavian Verlan, Timișoara, editura Noua Speranță, 2005.
  5. Stephen Arterburn, Fred Stoeker, Mike Yorkey, Lupta fiecărui băiat, Oradea, Societatea Biblică din Romania, 2008.
  6. Bill Perkins, Ispitirea drepților, trad. Anton Horvath, Cluj-Napoca, editura Aqua Forte, 2000.
  7. Joshua Harris, Adio amoruri, trad. Ioana Nan, Cluj-Napoca, editura Aqua Forte, 2002.
  8. James Dobson, Pregătire pentru adolescență, trad. Octavian Verlan, Timișoara, editura Noua Speranță, 2004.
  9. Karol Ladd, Grace Ladd, Joy Ladd, Puterea unui adolescent pozitiv, trad. Octavian Verlan, Timișoara, editura Noua Speranță, 2007.
  10. Kay Arthur, Cum să studiem Biblia, trad. Mia și Costel Oglice, Lugoj, Cunoașterea Cuvântului, 2001.
  11. Walter C. Kaiser Jr., Spre o teologie exegetică, trad. Otniel Vereș, Oradea, editura Făclia, 2010.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *